Vad är QR-Koder?

QR - Quick Response

Förkortningen QR står för "Quick Response" och är en avancerad form av streckkod med många användningsområden. I och med den snabbt ökande användningen av sk smartphones blir nu QR tekniken enkelt tillgänglig för den stora gruppen användare av tex Iphone eller Android telefoner och därmed mycket intressant att använda i marknadsföringssyfte. 40 procent av alla 15-74-åringar i Sverige har en smartphone (dec 2011)

QR-koder är mycket användbara i marknadsföring och/eller informationsyfte då man i alla former av trycksaker kan addera en QR kod som leder till mer information i digitalt format, tex i form av en instruktionsfilm eller en webbutik i kundens mobil - QR SHOP.

QR-koden är i grunden en två-dimensionell streckkod som består av svarta moduler i kvadratiskt mönster på en vit bakgrund. Koden avläses med hjälp av en QR skanner och lever upp till sitt namn eftersom det blir en mycket snabb respons mellan konsument och publicist. Kort sagt skapas nya affärsmöjligheter genom att koppla ihop den fysiska världen med den digitala världen. Fördelen med att använda en QR-kod i anslutning till sina produkter är att konsumenterna inte bara ta emot information om produkten snabbt, utan också att kunden har möjlighet att vidta åtgärder direkt.

Användningsområden

Tillgänglighet och snabb respons är oerhört viktigt i kommunikationen mellan kund och företag. QR-koder har fått ett stort genombrott i reklambranschen och dyker nu upp allt mer frekvent på reklamskyltar och i tidningsannonser m.m. Till största del används QR-koder för att göra beställningar direkt via mobilen. I tidningsannonser, reklamblad och direktreklam kan du som kund enkelt ta del av rabatterbjudanden, se en reklamfilm, beställa produkter m.m. För att börja använda QR-koder behöver du två saker, en smartphone, eller en nyare mobil med kamera, samt en applikation som kopplar QR-kodens koppling mot dess mål. Värdet ligger inte bara i streckkoden utan även i den enorma potential som finns för företag att marknadsföra sig mobilt.

Funktion

Funktionen är i princip densamma som streckkoderna som finns på varorna i en vanlig butik. För att läsa av en QR-kod behöver man en relativt ny smartphone (smart mobil) som har möjlighet att ladda ner och köra applikationer. Sedan behöver du en QR-reader och med hjälp av den läser man in QR-koden med hjälp av mobilens kamera. Det som händer sedan är att du får tillgång till den dolda informationen i QR-koden. Informationen i QR-koden leder kunden vidare till ett specifikt mål, till exempel att en webbsida visas upp, ett videoklipp, en mp3-fil, eller att en viss e-postadress, text eller vägbeskrivning visas. Informationen du får fram genom att scanna QR-koden är en direkt kontakt mellan företag och konsument. Som konsument får du möjlighet att ta del av företags erbjudanden m.m. direkt via mobilen!

QR- läsare

Man hämtar hem en QR- läsare/scanner som en applikation till sin smartphone. Genom applikationen kan du använda din smartphone som en kortläsare. Du startar applikationen och skannar sedan QR-koden med hjälp av kameran i din mobil - Klart!

Det finns en mängd tillgängliga QR-läsare, vissa är avancerade med många funktioner och andra väldigt enkla. Det flesta QR-läsare är helt kostnadsfria att använda och laddas enkelt ner från Apples Appstore eller Android market beroende på vilken typ av smartphone man använder. Nedanstående exempel leder till 2 enkla QR-läsare med basfunktionalitet.
Iphone: Scan av QR Code City - http://itunes.apple.com/us/app/scan/id411206394?mt=8
Till Android: Telia Kodskanner - https://market.android.com/search?q=qr+telia&c=apps

Marknadsföring

QR-koderna går att använda till väldigt mycket, framför allt inom marknadsföring! Till skillnad från en vanlig streckkod så är QR-koden två-dimensionell och kan därför innehålla mycket mer information än vad en vanlig streckkod gör. Din marknadsföring och reklam blir mer levande i och med att kunden själv kan integrera aktivt med företagets budskap. Med QR-koder kan du enkelt följa upp statistik, mäta antalet sökningar eller annan aktivitet i dina QR-koder. Du kan mäta statistiken per timme eller dag m.m, Det finns olika former av spårning, man väljer själv hur avancerat man vill att det ska vara.

Historik / Översikt

QR-koder började användas i Japan 1991 inom industrin och har främst använts där samt i Sydkorea sedan dess. Till en början användes QR-koder inom fordonsindustrin för att spåra fordon under tillverknings processen men med QR-kodens snabba läsbarhet finns massvis med bra användningsområden. I Europa och USA är användningen av QR-koder på snabb frammarsch och marknadspotentialen växer lavinartat i takt med att allt fler använder smartphones som kan användas som QR läsare.